Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z malarstwem olejnym, niektóre techniki mogą wydawać się trudne. Jednak zapoznanie się z tymi metodami może zbudować pewność siebie, zachęcić do eksperymentowania i pomóc w tworzeniu bardziej żywych obrazów olejnych. Poniżej znajdują się najważniejsze wskazówki, które mogą odmienić proces malowania:
- Prawidłowe trzymanie pędzla: Trzymaj pędzel blisko końca rączki, aby uzyskać maksymalną kontrolę nad pociągnięciami pędzla. Pozwala to na malowanie całą ręką, a nie tylko nadgarstkiem.
- Wykorzystaj kąty: Eksperymentuj z różnymi kątami pędzla, aby uzyskać szerokie i cienkie pociągnięcia.
- Zmienny nacisk: Dostosuj nacisk, aby zróżnicować tekstury pociągnięć pędzla. Przetestuj lekki, średni i mocny nacisk, aby znaleźć odpowiedni poziom dla pożądanych rezultatów.
- Używaj rozpuszczalników: Dodaj rozpuszczalniki do farb olejnych, aby rozrzedzić farbę i zwiększyć jej przezroczystość.
- Czyszczenie pędzla: Usuń nadmiar farby z pędzla przed nałożeniem nowego koloru.
- Ostrożnie mieszaj kolory: Aby uzyskać bardziej intensywne kolory, mieszaj nie więcej niż dwie farby. Zapoznaj się z teorią kolorów i zasadami mieszania, zaczynając od bieli.
- Dobrze mieszaj: Eksperymentuj z mieszaniem farb olejnych, które różnią się pod względem tego, jak dobrze się ze sobą rozpuszczają.
- Nałóż wystarczającą ilość farby: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość farby na pędzlu, aby uzyskać pożądany rodzaj pociągnięcia.
Łącz techniki: Używaj wielu technik w jednym obrazie.
Używaj szpachli: Nóż do palet może tworzyć nieprzewidywalne i teksturowane pociągnięcia, których nie można uzyskać za pomocą pędzli.
Dzięki tym wskazówkom będziesz w stanie wyjść poza podstawowe malarstwo olejne i podnieść swoje umiejętności. Arcydzieła z przeszłości zadziwiają warstwami pociągnięć pędzla. Na przykład Leonardo da Vinci ze szkoły flamandzkiej stosował tę metodę:
- Underpainting: Obrysował rysunek jednym kolorem, a następnie stworzył kontury i cienie za pomocą sepii na jasnym podkładzie.
- Blokowanie: Dodał cienką warstwę podkładu, aby wyrzeźbić objętość.
- Glazurowanie: Malarz nakładał na obraz wiele warstw glazury w celu uzyskania szczegółów.